Spring naar content
Bouw en VastgoedContracten en Schadevergoeding

Aannemer levert slecht werk: 5 tips

Op het moment dat u een aannemer inschakelt, gaat u ervan uit dat er prachtig werk wordt opgeleverd. In de praktijk blijkt dit helaas niet altijd zo te zijn. Soms vertoont het opgeleverde werk gebreken. Wat moet u dan doen? In dit artikel: 5 tips voor als een aannemer slecht werk levert. 

3 voorbeelden van een aannemer die slecht werk levert

Voorbeeld 1:

Een aannemer krijgt van een huiseigenaar de opdracht om een tegelvloer te leggen. In de opdrachtovereenkomst werd ook het afwerken van de muren opgenomen. De aannemer zou plinten zetten, maar die zijn bij de oplevering niet geplaatst.

Voorbeeld 2:

Een aannemer legt nieuw sanitair aan in een kantoorgebouw. Bij de oplevering lijkt alles in orde, maar na enkele dagen wordt een lekkage zichtbaar. De oorzaak: twee waterleidingen zijn onjuist met elkaar verbonden en daar lekt water uit.

Voorbeeld 3:

Een aannemer krijgt de opdracht om dubbel glas te plaatsen in een restaurant. Al snel ontdekt de eigenaar van het restaurant condens tussen de twee glaslagen. Het glas was mogelijk al lek toen het geplaatst werd, of is tijdens het plaatsen lek geraakt.

Aannemer moet gebreken in principe verhelpen

In de meeste gevallen tekenen de aannemer en de opdrachtgever een overeenkomst voor aanneming van werk. Dat is een overeenkomst om tegen betaling een werk van stoffelijke aard tot stand te brengen. Dit is bijvoorbeeld de getekende offerte. Soms wordt de opdrachtovereenkomst vastgelegd in een apart contract.

Bij het tekenen van de offerte verplicht uw aannemer zich om het werk volgens afspraak te leveren. Doet hij dat niet en treft u gebreken aan? Dan dient de aannemer deze gebreken in principe te verhelpen.

Heeft u gebreken gevonden bij een oplevering? Lees dan hieronder mijn 5 tips.

Tip 1: Klaag tijdig

Op het moment dat u een gebrek aan het werk aantreft, is het belangrijk dat u dit zo snel mogelijk aan de aannemer meldt. Op het moment dat er te veel tijd verstrijkt tussen het ontdekken van het gebrek en de daadwerkelijke klacht, kunt u geen rechtsgeldige aanspraak meer op herstel maken. Het is daarom verstandig om (ook) schriftelijk te klagen, bijvoorbeeld per e-mail en aangetekende brief, zodat u, als het nodig is, kunt bewijzen dat u tijdig hebt geklaagd.

Tip 2: Laat de aannemer toe tot herstel

Een aannemer moet de gelegenheid krijgen om de gebreken zelf te (laten) herstellen. De aannemer wordt in de gelegenheid gesteld door het versturen van een ingebrekestelling, waarin hij of zij gesommeerd wordt tot herstel binnen een redelijke termijn. Wat een redelijke termijn is, hangt af van de omstandigheden en de aard van de gebreken.

Tip 3: Laat niet zomaar herstellen door een derde partij

Om dubbele kosten te voorkomen is het verstandig om niet te snel over te gaan tot het herstel door een derde partij.

Op het moment dat de aannemer niet (voldoende) de tijd krijgt om de gebreken te herstellen, en u de gebreken toch al laat herstellen door een derde partij, komen de herstelkosten voor uw eigen rekening. Bovendien ontslaat dit u niet van uw betalingsverplichting jegens de aannemer.

Een uitzondering hierop is het treffen van noodmaatregelen ter voorkoming van verdere schade. Bijvoorbeeld: het (laten) aanbrengen van een zeil bij een lekkage aan uw dak. Of en wanneer u noodmaatregelen mag treffen, is per geval verschillend.

Tip 4: Leg de gebreken goed vast

Het is aan u om te bewijzen dat er gebreken aan het werk zijn. Dit begint met het goed vastleggen van de gebreken door middel van foto’s en video’s. In een later stadium kan het verstandig zijn om het werk te laten beoordelen door een onafhankelijke expert. Het is aan te raden om de aannemer ook uit te nodigen om bij zo’n expertiseonderzoek aanwezig te zijn, zodat de aannemer ook het een en ander kan toelichten. Dit zorgt ervoor dat de expertiserapportage wordt opgesteld met toepassing van hoor en wederhoor.

Tip 5: Ten slotte: blijf niet te lang stilzitten!

Wanneer u te lang stilzit, kan het zijn dat uw vorderingsrecht verjaart of vervalt. Er wordt van u verwacht dat u tijdig de gepaste stappen zet wanneer u een geschil hebt met uw aannemer over gebreken aan het werk.

Hierbij dient u in ieder geval de (verkorte) verjaringstermijn van twee jaar na het eerste klachtmoment in de gaten te houden. Deze termijn kunt u ‘verlengen’ door het tijdig sturen van een stuitingsbrief. In sommige gevallen is er ook nog sprake van een vervaltermijn. Of er in uw geval een vervaltermijn speelt en welke termijn dit dan is, staat in de algemene voorwaarden die op uw opdracht van toepassing zijn.

Hulp nodig bij een aannemer die in gebreke blijft?

Wanneer er gebreken aan opgeleverd werk kleven kan dit heel vervelend zijn en u hebt soms een lange adem nodig om de gebreken verholpen te krijgen. Komt u er samen met uw aannemer niet meer uit? Neem dan contact op met Savannah Strauven (s.strauven@linssen-advocaten.nl ) of bel haar via 013 542 0400.

Andere actualiteiten

Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten

Of je nu een bedrijf runt of een particulier bent, wij bieden persoonlijk juridisch advies op maat, afgestemd op jouw behoeften