Spring naar content
Burgerlijk procesrechtContracten en SchadevergoedingSchadevergoeding

Compensatie bij vertragingen of annuleringen van vluchten: wat zijn mijn mogelijkheden?

Een heerlijke vakantie in het buitenland kan juist voor veel stress zorgen. Als uw vakantie start met een vertraging of annulering van uw vlucht, bijvoorbeeld. Had u dit jaar problemen met uw heen- of terugvlucht? Dan heeft u mogelijk recht op compensatie. In dit artikel leest u wanneer dat het geval is en wat uw mogelijkheden zijn.

Compensatie bij een vertraagde vlucht

Onder bepaalde voorwaarden hebt u recht op compensatie wanneer u met vertraging op uw eindbestemming arriveert. Daarbij is van belang met hoeveel uur uw vlucht vertraagd is en wat de reden is van de vertraging.

Vanaf een vertraging van 3 uur

Vanaf een vertraging van drie uur of meer hebt u doorgaans recht op compensatie. De hoogte van de compensatie varieert daarbij tussen de  € 250,- en € 600,- per passagier. Dit is afhankelijk van de lengte van de vlucht.

Bij meer dan 5 uur vertraging

Wanneer uw vlucht meer dan vijf uur is vertraagd, kunt u besluiten om niet verder te reizen en hebt u recht op terugbetaling van uw ticket en een terugvlucht naar de luchthaven waar u oorspronkelijk vandaan bent gevlogen.

Annulering of overboeking van uw vlucht

Ook door een annulering of een overboeking van uw vlucht kunt u vertraging oplopen. Bij een geannuleerde of overboekte vlucht hebt u doorgaans de keuze tussen:

  • Terugbetaling van uw ticket en een gratis (terug)vlucht naar het beginpunt van uw reis;
  • Een eerstvolgende, vergelijkbare vlucht naar uw eindbestemming of;
  • Een vergelijkbare vlucht op een dag naar keuze.

Recht op verzorging

Moet u lang wachten tot uw vlucht vertrekt? Dan heeft u vanaf 2 uur vertrekvertraging recht op verzorging door de luchtvaartmaatschappij. Denkt u daarbij bijvoorbeeld aan eten & drinken, contact met het thuisfront, een overnachting of transfer (indien noodzakelijk) of verfrissingen. Deze verzorging staat daarbij altijd in redelijke verhouding met de wachttijd. Mocht de luchtvaartmaatschappij nalaten om verzorging aan te bieden, dan kunt u dit zelf aanschaffen. De (redelijk) gemaakte kosten kunt u dan later terugvorderen. Het is daarom belangrijk om alle aankoopbewijzen (bijvoorbeeld voor gekocht eten of een hotelovernachting) goed te bewaren.

Voorwaarden recht op compensatie bij vertragingen of annuleringen vluchten

Er zijn veel uiteenlopende redenen denkbaar waarom een vlucht vertraagd raakt of geannuleerd wordt. Het is goed om te weten dat u niet altijd recht heeft op een compensatie.

Alleen compensatie bij vluchten vanaf een luchthaven in de Europese Unie of met een Europese luchtvaartmaatschappij

Voor de vraag of u recht heeft op compensatie is het van belang dat uw vlucht oorspronkelijk zou vertrekken vanaf een luchthaven in de Europese Unie, of dat het een Europese luchtvaartmaatschappij betreft.

Voorbeeld 1: u vliegt met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij (bijvoorbeeld American Airlines) vanaf Schiphol Amsterdam naar Atlanta Airport (Amerika) en u wordt geconfronteerd met een vertraging, annulering of overboeking. U kunt dan op grond van de Europese Verordening een beroep doen op compensatie. Dat komt omdat u vanaf Schiphol Amsterdam vliegt. Dat is een luchthaven die is gelegen op het grondgebied van een lidstaat waar u recht heeft op compensatie.

Voorbeeld 2: wanneer u met een Europese luchtvaartmaatschappij (bijvoorbeeld KLM) vanaf Ko Samui (Thailand) naar Berlin Brandenburg (Duitsland) vliegt, kunt u ingeval van vertraging, annulering of overboeking eveneens een beroep doen op compensatie. U vliegt dan namelijk met een Europese luchtvaartmaatschappij en naar een EU-land  waardoor de Europese Verordening van toepassing is. Daarmee heeft u recht op compensatie.

Voorbeeld 3: u vliegt vanaf Ko Samui (Thailand) naar Phnom Penh (Cambodja) met een niet Europese luchtvaartmaatschappij. U kunt dan geen beroep doen op compensatie omdat u niet vanuit een EU-land naar een EU-land vliegt én niet met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Buitengewone omstandigheid: geen recht op compensatie

U heeft geen recht op compensatie als er sprake is van een ‘buitengewone omstandigheid’ (ook wel: overmacht). Denk daarbij bijvoorbeeld aan stakingen door derden, noodweer, natuurrampen, terrorisme of medische gevallen. Deze omstandigheden liggen niet in de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij.

Mankementen aan een vliegtuig: soms wel, soms geen recht op compensatie

Soms staat wel eens ter discussie of een technisch mankement aan het vliegtuig ook als een buitengewone omstandigheid moet worden gezien. Het Hof van Justitie heeft in diverse rechtspraak bepaald dat een technisch mankement géén buitengewone omstandigheid is, wanneer dit mankement inherent is aan de bedrijfsvoering van een luchtvaartmaatschappij.

Daarmee wordt bedoeld dat het onvermijdelijk is dat zich soms technische problemen voordoen, omdat deze onlosmakelijk verbonden zijn aan de werking van een vliegtuig. Dergelijke problemen die zijn ontstaan door fouten bij het onderhoud zijn dan ook geen buitengewone omstandigheid.

Dat is echter anders wanneer de problemen bijvoorbeeld zijn ontstaan door fabricagefouten of andere van buitenaf komende oorzaken die niet binnen de invloedssfeer van de luchtvaartmaatschappij liggen. Zie hiervoor: Germanwings GmbH vs. Wolfgang Paules en André Moens/Ryanair Ltd.

Wilt u compensatie aanvragen voor een vertraagde of geannuleerde vlucht?

U kunt uw aanvraag rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij indienen. Vaak via de website. Krijgt u echter geen reactie, of ontstaat er een discussie over de vraag of dat het voorval kwalificeert als een buitengewone omstandigheid?  Dan kunnen wij van Linssen cs Advocaten u bijstaan.

Neem contact op met Femke Alberts via 013 542 0400 of f.alberts@linssen-advocaten.nl.

Andere actualiteiten

Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten

Of je nu een bedrijf runt of een particulier bent, wij bieden persoonlijk juridisch advies op maat, afgestemd op jouw behoeften